skolarbete

Flaklavin [redigera]

En flaklavin uppkommer när snö kommit i olika omgångar under säsongen och flera lager av snö ligger ovanpå varandra. USA är ett land som årligen drabbas av många laviner, uppskattningsvis mellan 7000- 10 000. I en lavin lossar snön från en brant sluttning och störtar ner i närmaste dal. Laviner utlöses när det övre snölagret har blivit så tjockt att det lossnar av sin egen tyngd. Den största faran är att hamna djupt ner i snön, då riskerar man att kvävas. Räddningsmanskap har långa, smala stänger, lavinsonder, som de sticker ner i snön. Även lavinhundar, som luktar sig till begravda människor, är mycket användbara. Varje år dör cirka 150-200 utförsåkare i laviner i Alperna.[källa behövs] I Sverige är samma siffra ungefär en åkare vartannat år.[källa behövs] En flaklavin kan komma upp i 200 km/h och krossa allt i sin väg.

Lavin

Att åka offpist är ett sätt att verkligen utmana ödet. När skidåkarna lutar sig ut över kanten kan lössnö utlösas och en lavin kan uppstå. Lavinerna kan bero på att den nya lössnö som ej har hunnit ta fäste i den gamla frusna snön. 

Ny, torr lössnö väger ca: 40-50 kg per kubikmeter. Men snö som har legat några dagar och förflyttats med vinden kan väga upp till 200 kg. Och om den är grovkorning och riktigt hoppackade kan snön väga 400 kg per kubik meter.

Skälen till att en  lavin utös kan vara många:

* Sluttningens lutning
* Snötäckets sammanställning
* Snömängden 
* Vinden
* Temperaturen

 Dom flest som omkommer i laviner har själva utlöst det som dödat dom.

Dom 2 största lavinerna

En av dom 2 största lavinerna i modern tid utlöstes den 10 januari. Klockan  var 18:13 och platsen var på toppen av berget Nevado Huascarah som ligger i Peru. Toppen är drygt 6000 m hög och lavinens brottkant var ca 3 km lång och mellan 10-20
meter hög. Runt 3 miljoner ton is och snö ösgjordes och på bara 7 minuter svepte den jättelika lavinen ner i Santadalen. Lavinens hastighet var på ca 130km/ h. Åtta byar utplånades och ca 3500 människor dog och över 10000 djur dödades.

Några år senare den 31 maj 1970 bröt en ny lavin ut från Huascaran Norte. 17 miljoner ton snö och is föll ner från en höjd av 4000 meter med en hastighet av 300km/h. Omkring 18000 människor omkom i byn Yungay. Lavinen var ca 3 km bred och mellan 12-15 meter hög. När det hände var det 14 tjeckiska alpinister i en expedition, och dom befann sig uppe på berget försvann utan ett spår.

Fakta/ lavinolyckor


*  I Sverige brukar det inte hända så mycket lavinolyckor

*  Under de senaste 30 åren har ett tiotal personer omkommit i den svenska fjällvärlden i samband med laviner.

*  Senaste olyckan inträffade den 7 mars 2000. Då en person dog.

*  I mars 1996 omkom två män i 30 års åldern vid Ansätten i nordvästra Jämtland i samband med telemarksåkning i offpist      terräng.

*  I Paznaudalen i  Tyrolen i Österrike omkom förra året 38 personer vid en lavinolycka.

*  I januari i år omkom 5 personer i Lyngen i Nordnorge när en buss vräktes i havet av en lavin.

* Information om laviner och var lavinrisker finns i hela landet kan man läsa om på hemsidan http://www.slao.se/ 

SNÖFLAKSLAVIN

Denna lavinen är den vanligaste formen av lavin och dödar också flest människor. Man kan se en ojämn brottlinje där lavinen utlösts som alltid orsakas av att lavinen liksom skärs av från sluttningen. När det händer lossnar block av hoppressad snö och rinner ner med en våldsam fart.


LÖSSNÖLAVIN

denna formen av lavin förekommer om snön är för våt eller för torr. Den startar alltid från en speciell punkt, ofta under klippor. Detta händer oftast vid temperaturökning.


SNÖDAMMLAVIN

Denna lavinen är inte så vanlig som dom andra. Den består av snö som virvlar upp i luften och bildas till ett stort moln som vräker ner från berget eller ev. annan utgångspunkt. Denna lavinen kan få en hastighet uppemot 450 km/h , denna lavin förstör allt i sin väg efter som trycket kan vara nära 100 ton per kvadratmeter. Grovskog, byggnader, broar, vägar allt förstörs.

En lavin olycka

Tisdagen den 7 mars 2000 utbröt en lavin i vid Riksgränsen. Ett extremt omslag med vindar upp till 30m/sek gjorde så att lavinen utlöstes. Det var under natten som orkanvindarna började. Stora mängder snö samlades i en låsvacka och en 50-75 meter bred hängdriva bildades. Runt 7 tiden på morgonen brast hängdrivan och lavinen bröt ut. Hastigheten var ca: 200km/h. Det första offret för lavinen var Fjällstugan. Stugan förstördes och snö fylldes helt. Huset bredvid träffades också och snö fylldes delvis. En person hittades med alvarliga frysskador och grävdes fram vid hal åtta tiden på morgonen. En man kvävdes till döds när snömassor från en lavin med en väldig kraft trängde in i en personalbostad. Det rummet som mannen låg i och sov blev helt fyllt av snö, ända upp till taket. Ingen trodde att mannen ens märkte det innan han dog. Direkt efter det rasande snöovädret hade slutat började sökandet efter 3 personer som befarades ha försvunnit i snömassorna.

En lavin olycka

Tisdagen den 7 mars 2000 utbröt en lavin i vid Riksgränsen. Ett extremt omslag med vindar upp till 30m/sek gjorde så att lavinen utlöstes. Det var under natten som orkanvindarna började. Stora mängder snö samlades i en låsvacka och en 50-75 meter bred hängdriva bildades. Runt 7 tiden på morgonen brast hängdrivan och lavinen bröt ut. Hastigheten var ca: 200km/h. Det första offret för lavinen var Fjällstugan. Stugan förstördes och snö fylldes helt. Huset bredvid träffades också och snö fylldes delvis. En person hittades med alvarliga frysskador och grävdes fram vid hal åtta tiden på morgonen. En man kvävdes till döds när snömassor från en lavin med en väldig kraft trängde in i en personalbostad. Det rummet som mannen låg i och sov blev helt fyllt av snö, ända upp till taket. Ingen trodde att mannen ens märkte det innan han dog. Direkt efter det rasande snöovädret hade slutat började sökandet efter 3 personer som befarades ha försvunnit i snömassorna.

Hur undviker jag att hamna i en lavin?


I anslutning till skidanläggningar används två slags skyltar för att varna för laviner. Skylten "Lavinområde" innebär inte direkt lavinfara, utan upplyser om att det kan förekomma mindre laviner i området. Åkning i området sker då på eget ansvar.


Skylten "Lavinfara" innebär att området är avstängt på grund av överhängande lavinfara. Skylten kombineras ofta med avspärrning. Den som struntar i skylten och undkommer med livet i behåll får liftkortet indraget och riskerar böter.


Åk aldrig ensam utanför markerade nedfarter eller lavinsäkrade offpistområden. Vid minsta tvekan eller osäkerhet - vänd tillbaka dit du kom ifrån. Välj istället lite flackare terräng där det finns stenar, träd och annat som binder snön.


Åk inte heller  i öppna, jämna och branta snöfält dagarna efter kraftiga snöfall, hård vind eller kraftigt stigande temperatur. Åker du kors och tvärs över hela sluttningen kan du utlösa en lavin genom att snötäcket skärs av. Åk istället i fallinjen (rakt ner) med korta, täta svängar.


Åk inte flera samtidigt i en sluttning. Då blir belastningen på snön större, och ni riskerar att utlösa en lavin. Åk istället en i taget. Övriga väntar på säker plats och håller uppsikt på den som åker. Lyssna efter ljud som kan tyda på sättningar i snön.


Att ta reda på aktuell lavinfara och lavinfarliga områden är en grundförutsättning. Fråga gärna pistörer, skidpatruller eller andra med lokal kunskap.

Laviner och "slough" är det skillnad på.

Slough är lössnö som släpper när du åker brant och denna snö begraver dig inte. Men den kan lika fullt svepa dig mot döden om du blir fångad i den under åkning. Åk som fan eller stanna stabilt och låt den gå förbi.

Sloughs är populära och coola inslag i skidfilmer.

Själv har jag sällan åkt i dessa lägen, någon gång och det var både en adrenalinkick och en skräck.

Laviner (flak) är  underliggande lager som brister och bildar en brottkant som skjuts iväg.  Dessa begravs man under. Lössnölaviner startar från en singlepoint och sprider sig. Dessa begravs man oxå under.

Jag skulle nog säga att det är så att man exponerar laviner mycket i dagens filmer. Bra eller dåligt?

1. Man kan i många fall se själva tensionslinjerna i snön före åkaren hamnar i lavinen. Jag gillar att kolla på skidfilm därför. För att se hur det ser ut där lavinerna går.....Bra. Mycket gratis erfarenhet i skidfilm. Risken är att sambon anklagar en för att ha Aspberger.

2. Dåligt: folk utan intutad eller inlärd respekt för snö och berg tror att det bara är att åka ifrån en lavin. Dels är det världens bästa friåkare som åker på filmerna, en nivå som man inte kommer upp i även om man sässongar några år i alperna (vare sig som åkare eller som linjeväljare) dels är det ju så att dom har en helikopter som filmar, som snabbt kan köra skadade till sjukhus etc. Villigheten att ta risker ökar nog då jmf med att vara på topptur i Akka eller Keb där det är sjukt långt till någonting överhuvudtaget.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0