blondinbellas berömda mjukisdebatt

Förlåt, jag vet, folk har skrivit en hel del om den, men jag som ändå är hyffsat ny i bloggvärlden känner att jag måste lägga mig i jag med.

För er som inte vet om detta så har BlondinBella haft en liten debatt om mjukiskläder i skolan (Jag läser i vanliga fall inte hennes blogg, men någon hade skrivit om detta inlägg så nu gjorde jag det.)

Detta är hur BlondinBella har uttryckt sig: "haha neeeeeeeej mjukis är aldrig snyggt!! aldrig aldrig aldrig! trashigt trashigt och trashigt! jag föraktar människor som väljer att ha de i skolan. Antingen har de inte råd till riktiga kläder eller så har dem ingen smak alls.. fy Mina föräldrar skulle aldrig tillåta mig ha de.." - Isabella Löwengrip.

Går ni in på hennes blogg kan ni läsa resten av debatten i hennes kommentarer, men just detta inlägg är vad jag reagerade på.

För det första så är det helt absurt hur en människa lyckas starta en debatt om att ha på sig mjukiskläder i skolan. För det andra så råkar jag veta vem hon är, då jag har flera kompisar som gått i samma skola som henne. Och jag förstår inte hur en människa som henne som säger att hon inte alls är fördomsfull kan säga något sånt här. En människa ska få klä sig precis hur de själva vill. Och nu säger hon att Alla lärare i hennes skola har kostym och då är det respektlöst att komma i mjukisbyxor. Hur kan det vara respektlöst? Alla människor har olika åsikter men en person ska väl kunna få klä sig precis hur den vill, eller? Någon hade skrivit i kommentar att de går i Walthers gymnasium och att där är det många som går runt i mjukiskläder.

Jag går i Walthers Gymnasium i Danderyd och det stämmer, många går i mjukiskläder just för att vi går i ett idrottsgymnasium och många av eleverna har träning direkt efter skolan, under  skoltid eller så. Med tanke på att vi har mer än sex timmars schemalagd idrott i vår skola så är det okej. Dock går däremot lika många i "fina" kläder. Eller vad du nu vill kalla det. Jag kan säga såhär, i högstadiet gick jag jätte gärna i mjukiskläder, det är skönt och orkar man inte sätta på sig något fint så är det helt underbart. I WG som jag går i nu är det acceptabelt att ha på sig precis vad man vill. Alla accepterar alla för den man är. Det är det bästa. Man ska inte behöva känna någon press på sig att klä sig fint eller fixa till sig innan man ska till skolan. Missuppfatta mig inte nu, jag sätter gärna på mig lite "finare" kläder, men jag fixar inte till mig och står och väljer kläder i två timmar innan skolan för att jag vill att folk ska tycka om mig. Kläder är ytligt, Gud ( eller vem det nu var ) skapade oss nakna, alltså är det mest naturligt att vi går runt nakna. Kläder är bara en ytlig fråga. Att du skriver också att "om man går runt i mjukisbyxor så kankse man inte har råd med fina kläder". Vad är detför jädrans kommentar?

Nej, den där debatten går ingenstans, och det borde den heller inte göra. Alla ska självklart få yttra sina egna åsikter precis som jag själv gjort nu. Men jag måste få påpeka också att Blondinbellas kommentarer är otroligt jävla onödiga. Rent ut sagt. Jag tänker inte ens ta upp hur jag personligen tycker att hon ser ut, för jag kan behärska mig om det eftersom jag vet att det inte kommer komma ut bra alls. Men nästa gång, många tjejer läser din blogg, tänk för fan på vad du skriver. Tack för mig!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0