Att göra slut med mitt liv?

Många gånger kan jag känna att jag vill ta en paus ur mitt liv. Jag vill leva i olika epoker. Jag har nu levt mitt liv i arton år, snart nitton. Men man kan väl säga att jag levt mitt privatliv aktivt sen tretton års ålder, Det var väl då det började hända saker som verkligen betydde något. Man började göra saker mer helhjärtat. Runt den åldern som man faktiskt började ta skolgången på allvar. Man kanske blev kär första gången. Jag blev kär första gången när jag var fjorton eller femton men det är ingenting som jag räknar som ett riktigt förhållande eftersom det inte kändes så helhjärtat som det kanske borde ha varit. Jag tyckte dock att allting var så seriöst just då, men nu kanske, jag inte riktigt känner samma sak.

Jag har alltså levt mitt riktiga liv i ungefär fem år, snart sex skulle man kunna säga. Under dessa år har jag lyckats gå på ett par tusentals fester, jag har lyckats få mitt hjärta krossat och säkert, tro det eller ej lyckats krossa några andra små pojkars hjärtan. Jag har gjort ganska drastiska förändringar på mitt utseende. Jag har lyckats bli skolslö och lyckats plugga upp mig i omgångar ett flertal gånger. Jag har fått och säkerligen förlorat en del kompisar. Jag har haft mitt första riktiga förhållande och förmodligen ärrat mitt hjärta för första gången så det sitter kvar. Under dessa fem år har jag inte fått någon semester, ingen paus. Alla människor behöver semestrar från sitt eget liv. Alla människor behöver pauser. Det är ett jobb att leva sitt liv, att sköta sig och kunna leva bra ekonomiskt och hälsosamt, bygga upp en grund för sitt liv som framtida vuxen. Vi har trots allt minst en livstid till framför oss, om inte två?

Jag har snart hunnit gå ut gymnasiet, det betyder i princip slutet på min skolgång. Det känns ganska skönt, men är även en känsla som skrämmer mig. Vad ska jag göra nu? Vad ska jag göra med mitt liv? Det finns många funderingar som går runt i huvudet och de kommer jag säkerligen ha ett bra tag till.

Mitt största problem är nog att jag aldrig riktigt avslutar mina kapitel. Jag har väldigt svårt att "göra slut" med vissa kapitel i mitt liv. Jag har svårt att "göra slut" med människor, vänner så som pojkvänner eller förälskelser. Jag har svårt att "göra slut" med jobb, med min skola. Jag har helt enkelt svårt att avsluta saker då jag känner att jag egentligen vill vara inblandad i allt men inte kan. Jag tar mig vatten över huvudet ganska ofta och det är något jag måste lära mig. Men min största, mest negativa tillgång är att jag inte kan göra slut. Jag måste lära mig det, och det är något jag ska börja jobba med prick nu i denna stund. Nu gör jag slut med en del av mitt liv. Nu avslutar jag ett par kapitel som borde avslutats för länge sen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0